maandag 10 januari 2011

Patroon Babymutsje uit 1886

Het jongensmutsje uit 1886. Het is lastig om uit te zoeken waar het patroon precies begint en verdergaat. Met een beetje moeite lukt het wel.



Het patroon komt uit 'De Vrouwelijke Handwerken voor School en Huis', door A. Teunisse en A.M. van der Velden. Dit deel heet: Het Breien.





Er staat geen voorbeeld voor de kwastjes in het boekje. Dus die heb ik zonder voorbeeld gemaakt.

Het materiaal is Schulgarn van Lang.

Verderop in de blog staan nog wat meer foto's.

Hierbij de link naar het patroon, welke uit 4 delen bestaat:

Klik hier voor Deel 1
Klik hier voor Deel 2
Klik hier voor Deel 3
Klik hier voor Deel 4

Klik voor meer foto's van het babymutsje op onderstaande link:
http://annaboer1.blogspot.com/2010/10/babymutsje-uit-1887.html

Het kwastje.
Nergens kon ik vinden hoe een kwastje te maken. Toen zelf maar iets bedacht: Eerst heel veel draden dubbelgeslagen en bovenaan op ongeveer een centimeter van het eind, een lange draad rondgedraaid. Ongeveer een kleine centimeter breed. Vervolgens het eind van de draad in een maasnaald gedaan en die van onder naar boven als een overhandse steek, steeds twee draadjes opgenomen. Steeds één draadje terug ingestoken en onderlangs weer twee verder. Dit schuin naast elkaar laat lopen en dan maak je er drie of vier in het rond.
Dan nog een dubbel draadje bovenin natuurlijk om vast te maken.

Da's van Isis






PATROON: De das is gebreid met twee draden: één draad Fabel en één draad Alpaca van Drops. Breinaalden nummer 4.5. Als ik me goed herinner, heb ik twee bolletjes Alpaca en drie Fabel gebruikt. De valse patentsteek gebruikt. Heel eenvoudig: Zet een oneven aantal steken op, zo breed als je de das wil hebben. Brei twee recht, twee averecht, maar begin èlke naald met twee recht. Simpel!

Klik voor meer foto's van de das op onderstaande link:
http://annaboer1.blogspot.com/2010/11/breien-en-ontwerpen.html

2 opmerkingen:

  1. Dag Anna,
    wat een veelzijdige vrouw ben je zeg! Leuk dat je daar via blogland achter kunt komen. Voor mij is het nog helemaal nieuw. Ik ben gisteren met mijn blog begonnen. www.itsamakkie.blogspot.com
    Ik ga je zeker volgen dus we spreken elkaar vast nog wel eens.
    Groet!
    Makkie

    BeantwoordenVerwijderen
  2. u heeft hele mooie spullen ik en mijn moeder zijn aan het genieten van de spullen

    BeantwoordenVerwijderen